بزرگداشت روز خبرنگار و سخنی درباره برگزاری این مراسم
رضا سلطان زاده
مدیرمسئول هفته نامه آیینه یزد

هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی و 8 تن از كاركنان سركنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان بوسیله دژخیمان گروه طالبان به شهادت رسیدند.
از آن سال تاكنون به منظور یادآوری كوششهای ارزنده این گروه شجاع و فداكار و به پاس قدردانی از حرفه قابل احترام خبرنگاری شورای هماهنگی عمومی، روز 17 مرداد را روز خبرنگار نامید و برای سپاسگزاری از زحمات و تلاش‌های خستگی ناپذیر این گروه اصلاح گر، شجاع و فداكار، مراسمی در سراسر كشور بر پا می‌دارد مقامات اداری، سخنوران و روزنامه نگاران اندیشمند و سرشناس كشور و منطقه در آن جلسه به سخنرانی می‌پردازند و از فعالیت‌های ثمربخش و كوشش‌های خطیر خبرنگاران كه در زمینه نشان دادن كجرویها و نادرستی‌های جامعه دلیرانه تلاش شبانه روزی دارند داد سخن می‌دهند.
همچنین از موقعیت زندگی، مشكلات معیشتی و خطرها و رنج‌های پیش روی آنان سخن می‌گویند و درمسیر رفع مشكلات و گرفتاریهای روز افزون آنان قول مساعد می‌دهند و گاهی نیز با سخنرانی‌ها و قول و قرارهای نه چندان امیدبخش و اهدای لوح‌های تقدیر از پیش تعیین شده جلسه را به پایان می‌برند.
یاد و خاطره تمام شهدای این قشر متعهد، خبرنگارانی كه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، فعالیت كرده یا شهید شده اند،نویسندگانی كه در راه حق گویی و حق طلبی به زندان افتاده اند، اسیر شده، و یا به دست دژخیمان حكومتهای ستمگر در سرزمین‌ها و كشورهای اسلامی شكنجه شده‌اند را گرامی می‌داریم و در برابر خانواده‌های صبور و عزیز آنها پدران، مادران، همسران، فرزندان و بستگانشان كه روزها و شب‌ها در پشت زندان‌ها و یا در شهر و دیارشان انتظار آزادی این افراد را می‌كشیدند سر تعظیم و تكریم فرود می‌آوریم.
بدیهی است مردم به پاس خدمات صادقانه و تلاش‌های ارزنده خبرنگارانی كه حقگویی را پیشه خود ساخته باشند نه تنها یك روز در سال بلكه همیشه ایام و تا نوشته‌های آنان را می‌بینند و می‌خوانند از آنها تجلیل می‌كنند و به عبارتی تحلیل‌ها، خبرها و گزارش‌های این صنف از نویسندگان و خبرنگاران در ذهن مردم پاكدل و علاقه مند و دلسوز جامعه ماندگار و باقی است.
خبرنگار وظیفه شناس و آگاه می‌داند كه نباید خود سانسوری كند چون بیشتر كشورها برای اطلاع رسانی مجهز به پیشرفته ترین ابزار تكنولوژی می‌باشند بنابراین ملاك و معیار كار خود را، قانون مطبوعات می‌داند و سعی می‌كند دقیقاًً با رعایت تمام جوانب بدون اینكه بخواهد با آبرو و حیثیت مخاطبان خود یا دیگر افراد بازی كند عفت قلم را نگه می‌دارد و خبرها را مخابره و منتشر می‌نماید، منافع حزب و دسته و گروه خاصی را در نظر نمی‌گیرد و یا منافع و مصالح مادی خود را بر حقیقت گویی مقدم نمی‌شمارد.
معمولاً در مصاحبه‌های استاندار یزد كه چند ماه یك بار با حضور مدیران مسئول رسانه‌ها و خبرنگاران تشكیل می‌گردد با كنایه و اشاره و یا صریح و بی پرده پرسش هایی مطرح می‌گردد كه به چند مورد از آن اشاره می‌شود.
-آیا مدیران اجرایی به این امر پای بندند كه اگر نشریه‌ای بنا به وظیفه مقاله‌ای نوشت و كار مسئولی را نقد كرد نه تنها نباید با او برخورد قضایی نمود، بلكه باید به نظرات انتقادی او توجه كرد و پاسخ منطقی داد؟
-آیا مسئولان هر شهر و منطقه به فكر چاره اندیشی برای حل مشكلات زندگی این گروه كه درآمد و حقوق ناچیزی دارند هستند؟
حداقل اكثر مقامات ذیربط در دولت اذعان دارند اكثریت این قشر در زمینه بیمه، مسكن، درآمد ناچیز ماهیانه احتمالاً بیكار شدن، شغل خود را از دست دادن و سرگردان شدن نگران هستند.
-خبرنگاری كه درد دل مردم را می‌شنود، اخبار و گزارش‌های مختلف و گوناگون را مطالعه می‌كند، كمبودها را حس می‌نماید، انتقادهای مردم و گروه‌های جامعه را می‌شنود و می‌بیند، عملكرد بعضی از ارگانها و یا سازمان‌ها و ادارات محل زندگی وی آن طور كه باید و شاید مطلوب و مورد پسند نیست.
-با یادآوری نكات مثبت، بیان و درج اقدامات و خدماتی كه برای عموم مردم انجام شده امید دادن به مردم از وظایف مهم هر نویسنده، گوینده و خبرنگار می‌باشد اما گاه آنقدر بی عدالتی و تبعیض و اختلاف طبقاتی عیان است كه مخاطبان حاضر به شنیدن نیستند و یا گوینده و نویسنده را توجیه گر كار دولتیان می‌دانند به ویژه كه گرد و خاك مركب سواری این قبیل مدیران و كبر و غرور آنان به گونه‌های مختلف آشكار باشد.
-یكی از آرزوهای مهم خبر نگاران این است كه دولت اعم از رییس جمهور، وزیر و یا نمایندگان مجلس و عموم ماموران اجرایی خود را ملزم به رعایت قانون بدانند.
-در مركز استان بسیاری از شهروندان از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان سیاسی استان می‌پرسند با چه معیاری قابل توجیه و یا مورد قبول است كه حدود شصت درصد جمعیت استان یك نماینده در مجلس داشته باشند؟
وقتی شایع می‌كنند كه احیاناً مدیری حیوان صفت، پنهان شده در لباس انسانیت دزدی نموده یا خدای ناكرده فساد اخلاقی داشته مردم می‌پرسند توسط مسئولان درباره این متهم چه اقدامی صورت گرفته است؟ خبرنگار می‌گوید هر چقدر در این موارد شفاف تر عمل شود پای بندی مردم به نظام و كشور مستحكم تر می‌گردد.
سخن آخر اینكه نگارنده از همه كسانی كه در برگزاری جلسات روز خبرنگار در ادارات مختلف از جمله اداره كل كتابخانه‌های استان، دفتر نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی و استانداری كه حقیر نیز مصدع بودم . . . همت نموده‌اند قدردانی و سپاسگزاری می‌نمایم و به ذكر یك نكته بسنده می‌كنم كه آسوده از آنكه نه در این رشته و سایر رشته‌ها پیش‌كسوتم كه مورد تقدیر قرار بگیرم و نه صاحب رأی هستم كه نظری در نحوه برگزاری این گونه جلسات ارائه نمایم. ولی وقتی در شب هفدهم مرداد ماه جاری در پایان جلسه استانداری 8-7 نفر كه بیشتر از مقامات ارشد اجرایی و نظامی استان بودند پس از اهدای جوایز با خواندن دعا و اعلام ختم جلسه از جایگاه پایین آمدند و مدعوین نیز برای صرف شام رفته، مجدداً این گروه كارگزار در جایگاه اظهار داشتند كه مدیران نشریات و خبرنگاران برای دریافت لوح و هدیه خود مراجعه نمایند.
این شیوه برخورد با مدیران مسئول مطبوعات نه تنها خوشایند نیست بلكه زشت و ناپسند است با رنجش از این حركت ناپسند همراه با رییس خانه مطبوعات یزد كه احتمالاً همدرد بودیم به سوی سفره روان شدیم زیرا می‌خواستم از موقعیت استفاده نمایم و در گوشه‌ای با استاندار در مورد پروژه مسكن سازی شركت تعاونی مسكن جامعه فرهنگیان یزد كه قبلاً قول تشكیل جلسه و بر طرف كردن موانع بر سر راه آن را داده بودند ملاقات نمایم. چند دقیقه بعد جوانی كه شاید از سر دلسوزی به جای از قافله عقب افتادگان لوح و هدیه مورد بحث را دریافت نموده بود آن را به ما دو نفر تحویل داد.
به احترام آن جوان و اطرافیان دستش را كوتاه نكردم لوح تقدیر را برای سپاسگزاری از هیئت تحریریه آیینه یزد و به یاد همگامی‌های معدود همكارانم در هفته نامه گرفتم، اما به عنوان اعتراض از این روش كه نگارنده آن را نا مناسب می‌داند و تحقیر آمیز تلقی می‌كند پاكت هدیه ضمیمه لوح را به آدرس روابط عمومی استانداری یزد با پست سفارشی ارسال می‌نماید.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا